Valikko

Vesihuollon usein kysytyt kysymykset

Hanasta ei tule vettä. Miten toimia?

Jos asut taloyhtiössä, niin varmista isännöitsijältä tehdäänkö talossa korjaustöitä, jonka takia vesi on katkaistu kiinteistöstä.

Jos asut omakotitalossa, tarkasta vesimittaritila mahdollisen vuodon tai jäätymisen vuoksi.

Tarkasta Nurmeksen veden häiriötiedotteet vedenjakeluhäiriöistä alueella Häiriöviestintä -sivulta

Jos olet Nurmeksen Veden asiakas, voit soittaa vesihuollon päivystysnumeroon 24/7 p. 040 104 5722.

Hanasta ei tule lämmintä vettä. Miten toimia?

Lämpimän veden toimintahäiriöt johtuvat useimmiten kiinteistön oman lämmitysjärjestelmän tai kaukolämpöverkoston häiriöstä. Jos asut taloyhtiössä, ota yhteys isännöitsijään. Omassa kiinteistössä asuvien kannattaa tarkastaa lämminvesivaraajan tai kaukolämpölaitteiden toiminta. Ota tarvittaessa yhteys alan huoltoliikkeeseen.

Hanasta tuleva vesi on harmaata tai sameaa?

Vedessä oleva harmaus tai sameus on vaaratonta. Vesikatkon yhteydessä veteen voi sekoittua ilmaa, joka ilmenee hanasta laskettaessa veden harmautena tai sameutena. Kun vettä seisottaa esim. lasissa, harmaus tai sameus yleensä poistuu.

Jos sameus jatkuu pidempään, voit soittaa vesihuollon päivystysnumeroon 24/7 p. 040 104 5722.

Hanasta tuleva vesi on ruskeaa ja sakkaista?

Ruskea ja sakkainen vesi kertoo yleensä vesijohtoverkostosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoamisesta. Jos vesijohtoverkoston paine vaihtelee äkillisesti, esim. korjaus- tai muutostöiden takia, sakkaa voi irrota veden sekaan.

Sakka ei ole yleensä terveydelle haitallista, mutta se voi tukkia hanojen ja pesukoneiden sihtejä sekä liata pyykkiä. Jos havaitset sakkaista vettä hanassasi, kannattaa vettä juoksuttaa niin kauan, että vesi kirkastuu.

Mikäli häiriö jatkuu pidempään, soita Nurmeksen Vesi Oy:n päivystysnumeroon, avoinna 24/7 p. 040 104 5722.

Onko vettä hyvä juoksuttaa ennen juomista ja ruuanlaittoa?

Vesi seisoo putkistoissa, kun sitä ei käytetä ja samalla vesi lämpiää. Juoksuta vettä, kunnes se on kylmää. Käytä aina juomiin ja ruoanlaittoon vain hanasta tulevaa kylmää vettä.

Miten veden laatu varmistetaan vesilaitoksella?

Veden laatu varmistetaan jatkuvilla testauksilla ja valvonnalla, jotka seuraavat veden laatua raakavedestä aina jakeluun asti. Nurmeksen Veden vedenkäsittelyprosessit on suunniteltu vastaamaan kotimaisia laatuvaatimuksia. Veden laatutestauksia on nähtävillä nettisivuillamme sekä tarkemmin Nurmeksen Veden toimistolla.

Miksi vuotavat vesikalusteet kannattaa korjata ajoissa?

Jatkuvasti valuttava vessanpönttö ja tiputtava hana voi tuoda pitkällä aikavälillä isonkin lisälaskun. Siksi on tärkeää seurata omaa vedenkulutusta, jotta havaitsee mahdolliset piilovuodot. Korjauta aina vuotavan vessapöntön huuhteluventtiili ja tiputtavat hanat sekä tarkasta pihan vesiposti.

Paljonko ja mihin vettä käytetään?

Motivan mukaan keskimääräinen vedenkulutus on 120 l/vrk/hlö.
Omat vedenkäyttötottumukset vaikuttavat päivittäiseen vedenkulutukseen.
Motivan mukaan veden käyttö jakautuu keskimääräisesti seuraavasti:

  • peseytyminen 45%
  • keittiö 17,5%
  • wc 15%
  • pyykinpesu 15%
  • muu käyttö 7,5%

Lisätieto vedenkulutuksesta Motivan sivuilta.

Nurmeksen Veden 2025 taksan mukaan yksi kuutiometri vettä maksaa 2,13 € – eli yksi litra puhdasta vettä maksaa vain 0,00213 €.

Mistä Nurmeksen Veden vesimaksut koostuvat?

Nurmeksen Veden vesimaksut koostuvat veden ja jäteveden käyttömaksusta sekä niiden perusmaksusta sekä arvonlisäverosta. Perusmaksu on kiinteä vuosimaksu, joka määräytyy kiinteistön vesimittarikoon mukaan. Käyttömaksut perustuvat veden kulutukseen. Käyttömaksuja ovat vesi- ja jätevesimaksu. Arvonlisävero on yleinen kulutusvero, joka kohdistuu lähes kaikkien tavaroiden ja palvelujen kulutukseen. Arvonlisävero on välillinen vero, joka on tarkoitettu lopullisten kuluttajien maksettavaksi. 1.9.2024 alkaen veden myyntihintaan lisättävä arvonlisävero on 25,5 %.

Mitä vesimaksut sisältävät, mitä niillä saat?

Veden käyttö- ja perusmaksuilla katetaan veden pumppaus ja veden käsittely, vedenjohtaminen kiinteistöille, jäteveden vastaanottaminen ja johtaminen jätevesiviemäriverkostossa jätevedenpuhdistamolle sekä jäteveden puhdistaminen ympäristöluvan mukaisesti ja puhdistettujen jätevesien johtaminen takaisin luonnon kiertokulkuun. Vesimaksuilla huolehditaan vesi- ja jätevesiviemäreiden sekä vedenottamoiden ja jätevedenpuhdistamon saneerauksesta ja uusinvestoinneista.

Vesimaksuilla katetaan kaikki työ ja materiaalit vesihuoltopalveluiden toimintavarmuuden ylläpitämiseksi 24/7.

Kuinka kovaa vesi on?

dHmmol/lveden kovuus
0–2,1dH<0,38hyvin pehmeä
2,2–4,9dH<0,88pehmeä
5,0–9,8dH<1,77keskikova
9,9–21dH<3,80kova
yli 21dH>3,80hyvin kova

Veden kovuus kuvaa vedessä olevien kalsium- ja magnesiumionien määrää. Mitä enemmän näitä ioneja on vedessä, sitä kovemmaksi vesi luokitellaan. Veden kovuus vaihtelee alueittain sen mukaan, millainen on seudun kallio- ja maaperä. Suomessa vesi on yleensä pehmeää, mutta kalkkikivialueilla kovaa.

Astianpesukoneeseen ja pyykinpesukoneeseen tarvittavan pesuaineen määrään vaikuttaa veden kovuus, jolla tarkoitetaan veden sisältämän kalsiumin ja magnesiumin yhteismäärää. Pesukoneissa tulee noudattaa laitevalmistajan lisäaineiden ja -annostuksen ohjeita. Kovuuden yksikkö on °dH, jossa 1 °dH vastaa 0,178 mmol/l kalsiumkarbonaattia.

Nurmeksen Vesi Oy:n toimittama vesi on pehmeää. Kokonaiskovuus vaihtelee 1–3 °dH.

Miksi keittimiin ja kaakelipinnoille tulee kalkkisaostumia?

Pohjavesi on luonnostaa hapanta ja se vaatii pienen käsittelyn veden pH-arvon nostamiseksi.  Veden pH-säätö on välttämätöntä, koska sillä suojataan metalliset putkistot korroosiolta. pH-säädössä käytetään kalkkia ja soodaa. Veden kovuus aiheutuu veteen liuenneesta kalsiumista ja magnesiumista. Veden lämpötila vaikuttaa voimakkaasti kalsiumkarbonaatin eli kalkkikiven saostumiseen.

Kahvin- ja vedenkeittimien sekä kaakelipintojen kalkkikivisaostumat ovat veden käsittelyn väistämätön ja luonnollinen seuraus. Keittimien ja pesukoneiden puhdistuksessa kannattaa säännöllisesti käyttää sitruunahappoa tai etikkaa. Kaakelipintojen kalkkisaostumien puhdistamiseen kannattaa käyttää hapanta (pH alle 6) puhdistusainetta. Kaakelipintojen kuivaus suihkun jälkeen vähentää kalkkisaostumien muodostumista. Martat.fi -sivustolta löydät lisää ohjeita kalkinpoistoon.

Miksi viemäri haisee sisällä?

Useimmiten viemärin haju johtuu kuivuneesta lattiakaivosta tai muusta vesilukosta. Kannattaa tarkastaa pesu-, sauna- ja kodinhoitohuoneiden lattiakaivojen kunto ja puhtaus sekä varmistaa, että hajulukossa on vettä. Lattialämmitys voi kuivattaa kaivon yllättävänkin nopeasti.

On hyvä tarkastaa myös kiinteistön viemärin tuuletusputken toimivuus. Esimerkiksi kovilla pakkasilla tuuletusputkeen kertynyt vesihöyry voi jäätyessään aiheuttaa tukoksen ja näin estää tuuletusputken toiminnan.

Mitä saa laittaa vessanpönttöön?

Vessanpönttöön saa laittaa vain virtsaa, kakkaa ja pyyhkimiseen käytettyä vessapaperia.

Vessanpönttöön ei saa laittaa talouspaperia, pumpulipuikkoja, vanulappuja, vaippoja eikä kuukautissiteitä. Ruuantähteet eivät kuulu vessanpönttöön!

Erityisesti rasva on viemärin vihollinen. Rasva hyytyy nopeasti jäähtyessään ja aiheuttaa tukoksia nopeasti jo heti kiinteistön omiin viemäriputkiin. Yleiseen jätevesiverkostoon päätyessään rasva aiheuttaa tukoksia ja ylimääräistä huoltotyötä, lisää siis kaikkien jätevesiasiakkaiden kuluja.

Lue lisää Pytty.fi -sivustolta

Kuka vastaa Nurmeksessa hulevesiviemäreistä eli ns. sadevesiviemäreistä?

Hule- eli ns. sadevesiviemärit kuuluvat Nurmeksen kaupungin vastuulle. Kunta vastaa hulevesiviemäreiden toiminnasta ja kunnossapidosta.